Karel
Ludwig
(1919 - 1977)
© Archiv B&M Chochola
Fotogalerie ženy
Fotogalerie výtvarné
Fotogalerie Pražské povstání
Fotogalerie osobnosti
Biografie
1919 -- narozen v Praze 27. září. Rodiče
původně pracovali v otcově rodném kraji --
podhůří Jeseníků -- u hraběte Harracha, otec
jako jeho osobní myslivec, matka byla komornou.
1930 -- studuje gymnázium na pražských
Vinohradech. Později absolvuje Obchodní školu a
soukromé studium jazyků na English Institute v
Praze se závěrečnými státními zkouškami z
angličtiny a němčiny. Krátce pracuje jako
příručí v obchodě se sportovními potřebami.
1937 -- odjíždí do Zlína se záměrem
absolvovat Baťovu podnikovou školu -- manažerský
kurs v americkém stylu pro tzv. Baťovy mladé
hochy. Během dvou let prošel od práce s
krumpáčem, u tovární linky na výrobu pneumatik a
tlumočníka k práci redaktora v propagačním
oddělení zlínských časopisů. Tady se naučil
grafické úpravě a absolvoval kursy sazeče,
metéra i korektora. Fotografování chápe jako
záznam informace. 1938 -- začíná publikovat
vnitropodnikové fotoreportáže i aktuality a
ilustrační záběry k článkům. S uvedením jeho
jména se objevují první reklamní snímky. Ve
snímcích s modelem, jež tvoří převážně v
exteriéru, se jasně projevuje jeho smysl pro
moderní, zkratkovitou a elegantní reklamu.
1939 -- odchází do Prahy.
1940 -- přítel ze studií, nakladatelský
výtvarník v Melantrichu Erich Kaizr, ho
doporučuje do pražských redakcí a seznamuje ho s
fotografy Z. Tmejem a K. Hájkem. Společně s
Tmejem si pořizuje byt v Dlouhé třídě, kde
vznikají fotografie jako Nedbalky či Ranní
toaleta. Ludwig po necelém roce byt se ztrátou
prodává, rozchází se s Tmejem a začíná
fotografovat darovaným Primarflexem s
makroplazmatem. Žije v bytě přítelkyně Jiřiny
Vavrečkové, která ho existenčně podporuje.
Prostor k práci nachází v klubu fotografů
amatérů v Nekázance, publikovat začíná v
pražských obrazových časopisech Zdroj, Ahoj,
Sobota, Salon a dalších.
1941 -- v Melantrichu spolupracuje s dr.
Štorchem-Marienem, redigují spolu publikaci
Žena, věčná inspirace umění. Zdeněk Tmej mu u
tiskového redaktora Národního divadla Jaroslava
Procházky zařizuje fotografování pro tiskovou
službu ND. Vznikají portréty M. Glázrové, M.
Burešové, N. Vladykové, S. Strobachové, V.
Podrabské, M. Vášové, V. Fabiánové, předních
pěvců Talichovy éry v opeře ND i členů Frejkovy
činohry ND. S Tmejovou asistencí je fotografuje
v improvizovaném ateliéru, jímž se stala jedna z
divadelních zkušeben. Začíná spolupracovat s
redakcí časopisu Praha v týdnu, a to nejen jako
fotograf, nýbrž i jako autor diskusních statí. V
ND se dostává do konfliktní situace a přes svou
úspěšnost je odvolán. 1942 -- šéfredaktorem
časopisu Praha v týdnu, spolupracuje s okruhem
mladých a nadějných výtvarníků (Z. Seydl, E.
Kaizr), fotografů (Z. Tmej, M. Hák, V. Rosegnal,
V. Chochola) a teoretiků (J. Kotalík, J.
Chalupecký, J. Pokorný, Dr. J. Hlaváček, J.
Raymoser). Je členem Ochranné organizace českých
výtvarných umělců (později, r. 1949, členem
Svazu čs. výtvarných umělců od jeho založení). V
redakci Praha v týdnu musí skončit -- v ovzduší
tísnivé heydrichiády zařazoval jinotajné tituly
a hesla jako Nezapomeňte na německého vojáka,
Dr. Emanuel Vajtauer: Gangsteři, Kdo s mečem
zachází, mečem schází. V podkrovní místnosti
redakce ve Vodičkově ulici měl i své osobní
zázemí, o které nyní přichází. Občas přebývá v
ateliéru V. Chocholy v Soukenické ulici a pomáhá
mu ve fotolaboratoři. 1943 -- za pomoci přítele,
malíře E. Kaizra, získává přízemní byt (2 x 5 m)
v renesančním domě na Valdštejnském náměstí č. 2
na pražské Malé Straně. Opět po intervenci E.
Kaizra a režiséra Čápa u presidenta České
filmové společnosti Barrandov a majitele
Lucernafilmu Miloše Havla dostává velkorysou
nabídku -- založit propagační fotooddělení
Lucernafilmu. Stává se jeho vedoucím, sám
zpracovává návrh koncepce fotolaboratoře a
fotoarchívu, v pasáži Lucerna buduje zázemí pro
dokonalou filmovou propagaci. K práci má
dokonalé pracovní i technické podmínky,
spolupracuje se Z. Tmejem, V. Rosegnalem a
dalšími.
1944 -- uzavřel sňatek s herečkou L.
Matouškovou, navrhuje adaptaci malostranského
bytu a vlastním nákladem 260 000 Kč jej upravuje
a rozšiřuje, píše filmový scénář, ve spolupráci
s O. Štorchem-Marienem připravuje k vydání první
fotografickou publikaci Žena. Ta se však
neuskutečňuje.
1945 -- ve dnech 5.-9. května fotografuje
pražskou revoluci, vzniká unikátní soubor z
Václavského a Staroměstského náměstí. Při jízdě
na nákladním automobilu vzniká snímek Sbratření;
později tak nazval sochař Pokorný své sousoší.
Hned 10. května odjíždí s repatriační misí do
Německa, kde dokumentuje nejen zdevastovaný
svět, ale i zubožené lidi, a zaměřuje se opět
především na ženy. Brzy po návratu do Prahy
organizuje druhou cestu do Německa -- jako
doprovod repatriačních kolon vyjede s Mrázkem,
Tmejem, Kaizrem a Makovcem v automobilu Packard
(na dřevoplyn) 24. června. Při návštěvě
koncentračního táboru v Bergenu-Belsenu je mu z
auta odcizeno veškeré fotografické vybavení:
fotoaparát Primarflex, teleobjektiv 30 cm Contax,
objektiv Sonnar 135 mm a všechny dosud
naexponované filmy. Záznam o ztrátě provedl
Military Government, Belsen dne 27. 6. 1945. Z
uvedeného seznamu nebylo už nikdy nic nalezeno.
Po návratu do Prahy mu sovětské vojenské orgány
zatkly otce, matka se skrývá ve sklepě.
1946 -- místní šetření obvodní radou o
"národní spolehlivosti K. Ludwiga", osvědčení
potvrzeno osmi svědky 31. ledna.
1947 -- ve spolupráci s Československým
filmovým nakladatelstvím připravuje svou první
monografii, na kterou v edičním plánu navazuje
celá řada fotografických publikací -- K. Ludwig:
Akty, Portréty českých hereček, monografie Z.
Tmeje, společně s Tmejem publikace Město a edice
světové fotografie. 1948 -- útok kritiky na
realizaci a obsah publikace Fotografie Karla
Ludwiga. Československá filmová společnost je
znárodněna a převedena i s celým fotooddělením
pod Československý státní film. Perspektivní
Ludwigovy plány včetně edičních ztrácejí na
významu, dává výpověď.
Likvidace fotooddělení Lucernafilmu. 1949 --
stává se jedním z prvních členů Svazu čs.
výtvarných umělců
1950 -- uzavřel sňatek s Věrou Chytilovou.
1950 -- do r. 1954 spolupráce s Výtvarnou
službou.
1951 -- společně s Tmejem dostává nabídku
založit a vést fotograficko-propagační oddělení
KSČ. První pracovní schůzka se uskuteční v bytě
Rudolfa Slánského, několik dnů poté je Slánský
zbaven funkce generálního tajemníka KSČ, zatčen,
v roce 1952 odsouzen k trestu smrti a popraven.
1951-1952 -- založení portrétního archívu
pěvců, dirigentů, skladatelů a interpretů
Gramofonových závodů. / ve spolupráci s V.Chocholou/
1951-1962 -- spolupráce s Gramofonovými
závody a Státním hudebním vydavatelstvím.
1952 -- stálý spolupracovník časopisů Kino,
Czechoslovak film, Film a doba a zahraničního
oddělení Čs. státního filmu. Práce pro podniky
Jablonex a Koh-I-Noor; kalendář Jablonexu pro
zahraničí. 1953 -- propagační spolupráce s
loutkovýn divadlem a J. Trnkou a s Čs. státním
filmem. Když poblíž Zlína natáčí režisér J.
Krejčík exteriéry pro film Frona, portrétuje na
zadaný titulní snímek časopisu Kino
protagonistku Carmen Farkašovou -- Hanu
Hegerovou. Spolupracuje s Janem Werichem při
filmu Císařův pekař.
1954 -- na malostranský byt je uvalena
exekuce, přenechává jej i s dluhy arch.
Vyškovskému. Jako trvalou adresu nyní uvádí:
ateliér Chochola, Rytířská 6, Praha 1.
1954-1956 Žije v garsoniéře přítelkyně Olgy
Masopustové, společně s její dcerkou odjíždí do
Krušných hor,do hájovny Kryštofa Kolovrata.Lesní
brigády,sbírání hub a trhání jeřabin jsou pro ně
nejen obživou, ale i únikem před Prahou,kde je s
pravidelností obtěžují podivní agenti Stb.
1957-1958 -- kvůli nevyhovujícím podmínkám
pro náročnou práci odmítá nabídky Artie a SNKLHU,
zůstává bez vlastního bytu, pracovny i
finančních prostředků, žádá Národní výbor v
Praze o přidělení bytu či ateliéru,/ s
doporučením SČVU,SNKLHU,Artia/ ,žije se
sochařkou Evou Krskovou. 1958 -- po tzv.
redukční prověrce ve Svazu čs. výtvarných umělců
zůstávají v sekci fotografie pouze V. Hnízdo, K.
Ludwig a V. Chochola (viz časopis Výtvarná práce
9/1958). 1962 -- zmínka o zdravotních problémech
(popis níže). Nabízí celý svůj archív negativů,
pořízený na konci 2. světové války v Německu a v
květnu 1945 v Praze, pražskému Ústavu dějin KSČ
v Rytířské ulici.
1964 -- zhoršené zdraví. V dopise lékaři
líčí své psychické a tělesné potíže: [...] jsem
zádumčivý, mám stavy neobvyklé úzkosti, strachu
vyřizovat zvlášť nepříjemné povinnosti,
zařizovat komplikovanější věci, učiním-li tak
přece, jsem neobvykle rozrušen. Vyhýbám se i
návštěvám přátel, protože jsem zamlklý a ve
společnosti se necítím dobře. Při změnách počasí
trpím tlakem v hlavě, provázeným
nedoslýchavostí, depresí a jindy nezdravou
zvýšenou mozkovou činností, popudlivostí,
necitelností levé půle lebeční kosti, nespavostí
střídající těžký spánek, zhoršeným viděním.
Některými příznaky při změnách počasí trpím již
od mládí. Připisuji tento stav déletrvajícímu
nezdaru zlepšit své životní podmínky, ať už
motivy jsou jakékoliv. Již 3/4 roku proti tomuto
stavu bojuji, ale jeho podstatné zhoršení mne
vážně znepokojuje zvláště v posledních 3
měsících, kdy došlo k několika ošklivým
záchvatům, spojeným s jakousi ztrátou paměti.
Opět žádá Svaz čs. výtvarných umělců o přidělení
pracovny, žádosti je vyhověno, a on získává
bývalou knihařskou dílnu. Nemá však prostředky
na její adaptaci.
1965 -- s nakladatelstvím Naše vojsko
uzavírá smlouvu o vydání publikace z událostí v
Praze 1945, k realizaci však nedojde.
1966 -- po dobu čtyř měsíců léčba v
protialkoholním ústavu u Apolináře u MUDr. J.
Skály. Během ní se zapojuje do nejrůznějších
aktivit: pomáhá při úpravách ústavní zahrady,
fotografuje a pořádá zde svou výstavu, kterou ve
vlastní režii laboratorně zajišťuje fotografka
Dagmar Hochová. Fotografickou kolekci se rozhodl
připravit pro klub Mánes, pro léčebnu
uskutečňuje projekt darovaných výtvarných děl.
Nesoustředil se však na svůj problém, nevstřebal
dostatečně léčebný proces, a po ukončení pobytu
u Apolináře přichází recidiva.
V rámci terapie však objevuje literární tvorbu.
Pro lékařský chorobopis píše své curriculum
vitae a začíná s povídkami, později nazvanými
Houby v octě, v nichž podává svůj životní příběh
v asociativně rozpínavých časových rovinách, s
reflexním, citlivým vizuálním smyslem pro
detail, místo, prostředí, osoby a jejich nálady.
Ludwig se tu projevuje jako schopný scenárista a
režisér.
1967- v Praze fotografuje portréty zpěváků
divadla Semafor / J.Suchý,N.Urbánková,M.Kubišová,H.Hegerová,Z.Buriánová
ad./ práci nedokončuje a odjíždí do Hájovny
Zátor,
v Hostomicích pod Brdy.
1968 -- přebývá v lovecké chatě Čs. státních
lesů. Pokračuje ve své literární činnosti.
1969 -- v léčení na psychiatrické klinice
prof. Vondráčka. Dopisem z 9. 4. žádá sociální
komisi Svazu čs. výtvarných umělců o možnost
ubytování v rekreačním domově ČFVU v Kadani nad
Ohří. Opět se ocitá zcela bez prostředků a
jediným výhledem na reálný příjem je mu
dokončení literární práce. Získává pravidelnou
měsíční finanční podporu ze SČVU.
1970-1975 -- přebývá mimo Prahu, u přátel na
chatě v Sebečicích.
1976 - v dopise příteli V.Chocholovi
poznamenává:"...píšu ti na oblíbeném papíře
LIKVIDACE,protože to výborně koresponduje s mou
současnou situací....
1976 -- 1. 11. hospitalizován na krčním
oddělení nemocnice na Bulovce.
1977 -- sedmapadesátiletý 4. 7. v Praze na
Bulovce zemřel. Poznámka Z. Tmeje: Tragicky
zemřel -- sice na rakovinu, ale jakoby v
důsledku svého života.
Publikování obsahu,
fotografií nebo jejich
částí podléhá autorskému
zákonu a je zapovězeno
bez předchozího souhlasu
autora.
https://www.vaclavchochola.cz,
Autor © Archiv B&M Chochola