KAREL HÁJEK
Karel Hájek - Osobnosti
Karel
Hájek - fotogalerie
Karel Hájek Norimberský Proces
/ 1900 – 1978 /
je považován za
zakladatelskou osobnost moderního českého fotožurnalismu a zásadní
postavu v průběhu třicátých, čtyřicátých a padesátých let.
Jeho fotografické dílo
vzácně kopíruje historii
našeho státu od roku 1926 do
70.let
Od roku 1932 působí jako
fotoreportér
v nakladatelství Melantrich,zachycuje
nejrůznější
politické,kulturní i
společenské události,vytváří
rovněž žánrové
snímky,rozsáhlejší fotoeseje
i portréty významných
osobností. / osobní fotograf
presidenta T.G.Masaryka,Beneše,ale
i Háchy/
Hájek si
obrazový materiál nevybíral,
dychtivě sahal po všem, co
doba nabízela, a tak
zachytil atmosféru první i
protektorátní republiky
stejně objektivně jako patos
republiky socialistické.
Fotografické dílo Karla
Hájka se dosud nepodařilo
zkompletovat díky jeho
rozptýlenému archivu , jehož
větší část je uložena
v Národním muzeu,Státním
ústředním archivu ,část i
v soukromé sbírce a
nejzávažnější skutečností
je 80 000ks negativů
zabavených v roce 1950
Ministerstvem vnitra.
Až do
konce svého života musel
vystačit s pouhým torzem
svého archivu a spoléhat
především na archiv
současný. Proto i jeho
profilová monografie vydaná
v nakladatelství Odeon
v roce 1963 postrádá
retrospektivní průřez
tvorbou a nepřihlíží
dostatečně k jeho tvorbě v
celém kontextu moderní
československé fotografie.
V jeho archivu jsou
zaznamenáni nejen kompletní
presidenti T.G.Masarykem
počínaje ,ale i mnoho
význačných osobností našeho
kulturního života -
osobností Emy Destinové ,
Václava Talicha, Josefa
Suka a dalších
pozoruhodných historicky
neopakovatelných portrétů .
To, že je
mnohdy prezentován jen jako
autor publikace Krásy
myslivosti a zůstává
ponejvíce spojován
s fotografováním lovu a
zvěře, je omyl. Sám
považoval tuto tvorbu za
druhořadou, jen za jakéhosi
koníčka a určité východisko
volné tvorby
Navzdory
své dlouholeté popularitě se
Karel Hájek nedočkal
shrnující publikace nejen
do konce života, ale ani
dvacet let po své smrti.
Torzo jeho fotografického
díla v současné době
zpracovává Blanka Chocholová,
autorka projektu Záchrana
fotografického dědictví
renomovaných fotografů in
memoriam.
B.Chocholová,únor 1999
Karel Hájek (1900 - 1978) – biografie
/
zpracovala Blanka Chocholová, 1998
Zakladatel a průkopník reportážní fotografie
1900
Narozen 22.1. v Lasenici č.11, okr. Jindřichův Hradec , sedm
sourozenců, otec Ondřej - majitel hostince, revírník a předseda
honebního výboru, matka Kateřina, rozená Beránková.
1907 Začíná navštěvovat obecní školu v sousedním městyse, kam
musí denně čtyři kilometry pěšky přes les.
1914 Vyučen kovářem v Nové Bystřici na Českomoravské vysočině,
domů dojíždí deset kilometrů na kole.
1914-1918 Jako kovářský a zámečnický tovaryš rukuje na vojnu a
coby c.a k. rakouský vojín slouží v Českých Budějovicích, ve Vídni a
v jižních Tyrolích. Z italské fronty se vrací 25.října 1918, tři dny
před vyhlášením republiky.
1918 28.října odjíždí do Prahy, kde už zůstává natrvalo.
1918-1926 Pracuje jako kovodělník v Ringhofferově továrně
v Praze na Smíchově, později je zaměstnán jako "tramvaják č. 36" u
Pražských elektrických drah. Dochází do Sokola v Praze na Malé
Straně.
1920 Začíná fotografovat deskovým fotoaparátem Special Aplanat
9x12cm, okouzlen fotografováním portrétuje své přátele,rodiče ,
sourozence a svou budoucí první ženu Vlastu , aparát má pohotově
vždy při sobě a zaznamenává i dění na pražských ulicích z pohledu
tramvajáka.
1925 Pro
Pestrý týden fotografuje Emu Destinovou, jeho
reportáž vychází i v zahraniční edici časopisu. Jako člen tělocvičné
jednoty Sokol se účastní závodů Podbělohorské župy, kde získává 1.
cenu.
První
sňatek s Vlastou Havlíčkovou , narození syna Miloše
1926 Během letní dovolené v Lásenici pořizuje snímky vybaven již
speciálním filtrem a vystavuje je pod svým jménem.
1928 Investuje 100 korun do fotomateriálu a zhotovené snímky
nabízí do inzerované fotosoutěže Pestrého týdne. Získává nejen první
ocenění fotografií, a to i od berlínské edice Pestrého týdne
Lichtbild, ale téměř všechny jeho nabídnuté fotografie tiskne Pestrý
týden na titulní strany i uvnitř časopisu. Ocenění mu otevírají
další možnosti. Pořizuje si zrcadlovku 6x9cm se světelností 4,5
neznámé značky. Je přijat za elitního člena Českého klubu fotografů
amatérů v Nekázance. Po několika měsících se stává přísedícím členem
komise klubu, která hodnotí dodané snímky. Vzbuzuje pozornost na
výstavách, začíná pronikat na stránky novin a časopisů, pořizuje si
Rolleiflex. Je to pro něj rok vzestupu a uznání.
1929 Přesto dál zůstává zaměstnancem Elektrických drah a
s redaktorem dopraváckého měsíčníku Jednota Otakarem Wunschem
se účastní stávky pražských tramvajáků. Fotografuje tanečnici
J.Nikolskou, Leopoldu Dostálovou, spolupracuje s V.Jírů a s J.Krupkou
.
1930 Rozvádí se se svou první ženou
Se
svým přítelem a asistentem "námořníkem" Škábou bydlí na Karlově
náměstí "ve věži".
1931 Jeho fotografie získávají ocenění na klubové výstavě
v Paříži. Přispívá do různých periodik, publikuje povídky v humorné
rubrice STOP společně s fotografiemi s tramvajáckou tematikou do
podnikového časopisu Elektrických drah hlavního města Prahy, který
nese název Jednota; mezi jeho příspěvky jsou i postřehy
z cesty do Paříže.
1932 Stává se členem Svazu československých reportérů s
legitimací označenou číslem 1. Díky svým úspěchům a vzrůstající
popularitě dostává nabídku stát se fotoreportérem novin a časopisů
nakladatelství Melantrich. Uzavírá pracovní smlouvu, která všechny
jeho fotografické práce váže výhradně na Melantrich, nadále však
spolupracuje s Pestrým týdnem, jehož šéfredaktor dr. B.
Markalous řeší publikování jeho fotografií "nenápadným" pseudonymem
Lesík. Bez udání autora vycházejí jeho fotografie např. v Tvorbě
redigované Juliem Fučíkem, kterému snímky tajně dodává v
kavárně Daliborka. Anonymně publikuje v časopise Letem světem,
v Národní politice jako neznámý amatér jménem Kubík dokonce
vyhrává soutěž o 1.000 Kč. Pořizuje si Rolleiflex.
Fotografuje veškeré tehdejší dění od zpravodajství z průmyslu,
zemědělství a sportu až po události společensko - kulturní a
politické. Portrétuje herce, malíře, literáty, hudebníky i státníky
v čele s prezidentem T. G. Masarykem.
1933 Fotografuje důlní neštěstí, vzniká jedna z jeho
nejznámějších fotografií Zachráněný z dolu Nelson. Při pádu
ze střechy domu rozbije svůj první Rolleiflex i svůj loket.
1935 Jeho první soubornou samostatnou výstavu v Praze zhlédne
třicet tisíc diváků, katalog vychází v úpravě Jiřího Trnky.
Cestuje do Turecka, Maďarska, Jugoslavie, Bulharska, Rumunska,
Rakouska.
1936-1939 Zvládá až deset reportáží denně. Z autodidakta a
amatéra se postupně stává zakladatelskou osobností české
fotografické reportáže s osobitým smyslem pro skladbu záběrů a
jejich gradaci. Při práci mu asistuje a v laboratoři vypomáhá
začínající fotograf Zdeněk Tmej.
1937-1938 Setkává se s Pavlem Barchanem, obchodním ředitelem
amerického týdeníku Life a majitelem pařížské obrazové
agentury, který mu nabízí angažmá. Do dubna 1939 obdrží řádnou
legitimaci reportéra časopisu Life, kabelogramem dostává objednávky
na reportáže za pevnou zálohu 23 liber měsíčně. Dodává reportáže Sokolský slet
(1938), Pardubické dostihy,
Pohřeb T. G.
Masaryka, Podkarpatská vláda s Vološinem v čele, První
zasedání slovenského sněmu.
1939 Dne 15.3. dopoledne fotografuje
Škaredý den, ranní
sněhovou chumelenici během níž onoho osudného roku do Prahy
vstoupila německá okupační vojska. V centru Prahy na křižovatce
Václavského náměstí a ulice Na můstku zaujímá místo v "sudu"
dopravního strážníka a pořizuje unikátní fotografie přímo ze
samotného středu dění. Pohotově odesílá negativy letecky do redakce
časopisu Life, takže v dobových světových periodikách vychází
celá série těchto snímků, které dokonce zpětně přebírá i tisková
agentura ČTK a vydává je bez udání autorova jména. (Snímek Rozjitřený dav, kde Pražané hrozí zaťatými pěstmi německým
vojákům na motocyklech s přívěsnými vozíky). Dostává výpověď z Melantrichu.
1940 Pracuje jako stálý obrazový redaktor Národního
souručenství, německý časopis Fotofreud věnuje jeho fotografickým
ilustracím celé číslo a vychází v něm rozsáhlý článek s podrobným
životopisem. Nadále spolupracuje s Pestrým týdnem a řadou dalších
časopisů. K fotografování používá Rolleiflex, Superikontu,
Primarflex s objektivem Telemegor 40cm. Tento vyjímečně kvalitní
objektiv si od něj půjčuje řada fotografů. Nejčastěji pracuje na
film AGFA Isopan ISS, včetně zhotovení reklamního inzerátu na tento
materiál.
Uzavírá sňatek s členkou opery Národního divadla Slávkou
Procházkovou.
1939-1945 Pracuje pro časopis
Pestrý týden, který po
válce dostává nový název Svět v obrazech.
1944 Jeho bratr Jan zatčen gestapem a vězněn v Českých
Budějovicích, Táboře a Terezíně.
1945 Dne 4.5. fotografuje pražskou revoluci a pohotově ji
zpracovává u fotografa Mráze na Staroměstském náměstí, kde má
v nárožním bytu s ateliérem v 1. patře pozorovatelnu s výborným
výhledem. Při fotografování v Hybernské ulici je zatčen a odveden na
velitelství gestapa, život mu zachrání jen pohotovost a výřečnost a
legitimace reportéra Life. Ve fotografování pokračuje na
Pankráci, je přítomen bojům o rozhlas na Vinohradech.
Člen
SČSVU / Svaz Čs. výtvarných umělců.
1945-1963 Fotoreportérem
Světa v obrazech, kromě
reportáží tvoří větší neuzavřené cykly, které ilustrují specifické
lidské vlastnosti, emoce a stavy (Smích, Pláč, Ruce, Spáči)
Po
svazových prověrkách je mu potvrzeno členství ve Svazu novinářů.
1946 Fotografuje Norimberský proces, na kterém jako jediný
československý reportér spolu s korespondenty z USA, Velké Británie,
SSSR a Francie má povolení fotografovat v soudní síni. Zachycuje
tváře Goeringa, Goebelse a dalších válečných zločinců, dokumentuje
stav válkou zničeného Německa.
1948 Dne 10.1. mu je vystaven zbrojní pas a má povoleno nosit
opakovací pistoli
1950 Vede sekci fotoreportérů SČN.
1950
Dne
13.6 je mu orgány Ministerstva vnitra zabaven a odvezen z bytu
nákladním autem fotografický archiv obsahující asi 80 000 negativů.
Jedná se o celoživotní dílo do roku 1950. Odvozu předchází prohlídka
bytu, která proběhne v jeho nepřítomnosti a bez povolení
prokurátora. Svědkem prohlídky je manželka Slávka Procházková. O
této skutečnosti je mu uloženo zachovat mlčení s příslibem, že po
prohlídce některých politických materiálů obsažených v archivu
dostane vše zpět.
1950-1963 Opět fotograficky zachycuje veškeré dění od
zpravodajství z průmyslu, zemědělství a sportu po události
společensko-kulturní a politické, tentokrát pojaté tendenčně podle
socialistického modelu - tendenční náměty a náplň reportáží
obrazového týdeníku Svět v obrazech s tématy jako Sjezd
JZD, Krajská soutěž požárníků, Masný, mlékárenský, tukový,
konzervárenský průmysl, reportáže Vajíčkárna, Jatky,
Pivovary, Cukrovary, apod. Cestuje po Čechách, Moravě, Slovensku
i zahraničí.
1950 Dne 13.6 je mu orgány Ministerstva vnitra zabaven a
odvezen z bytu nákladním autem fotografický archiv obsahující asi 80
000 negativů. Jedná se o celoživotní dílo do roku 1953. Odvozu
předchází prohlídka bytu, která proběhne v jeho nepřítomnosti a bez
povolení prokurátora. Svědkem prohlídky je manželka Slávka
Procházková. O této skutečnosti je mu uloženo zachovat mlčení
s příslibem, že po prohlídce některých politických materiálů
obsažených v archivu dostane vše zpět.
1955 Od prezidenta republiky dostává vyznamenání za vynikající
práci
1956 6.7. na 3.odd. 1.odboru Ministerstva vnitra založen
agenturní svazek č.4781 krycího jména „Reportér“
1958 Jednání s Ministerstvem vnitra o navrácení negativů je
neúspěšné, část archivu se údajně ztratila.
Navštěvuje výstavu Photokina v Kolíně nad Rýnem.
1959 Na fotosalonu v Chicagu získává jeho snímek
Černá madona
zlatou (Farringtonovu) medailí.
1960 Opětovné urgence ve věci navrácení archivu u tehdejšího
ministra vnitra R. Baráka.
1959 - 1961 Druhá a poslední souborná výstava v Praze,
reprízovaná v Brně, Ostravě, Karlových Varech, Martině, Bulharsku,
Německu a jinde v zahraničí. Pracuje na přípravě publikace Krásy
myslivosti.
1962 – Československý armádní film o něm natáčí film
Reportér
v režii Pavla Háši.
1963 V edici Umělecké fotografie vydává SNKLU jako svazek 19
jeho profilovou monografii.
Odchází do důchodu, končí tedy jako řádný reportér
Světa
v obrazech. Nemocen, letní měsíce tráví na chatě u Týnce nad
Sázavou.
1964 Přednáší na Fakultě žurnalistiky Karlovy univerzity,
dostává pozvání přednášet na fotografické škole ve Vídni.
Dne
24.2. písemně intervenuje na Ministerstvu vnitra, tentokrát u
Lubomíra Štrougala, aby mu byl navrácen zabavený fotoarchív.
Spolupracuje s Československou televizí v Praze a Ostravě.
1965 Onemocnění mu komplikuje systematickou publikační, výstavní
a přednáškovou činnost. Uskutečňuje pracovní pobyt s přednáškou ve
vídeňské fotografické škole, účastní se autorské výstavy v Brazílii
a absolvuje cestu po Jižní Americe. Ministerstvo vnitra mu navrací
část zabaveného archivu - asi 16 000 negativů
1966 Jmenován zasloužilým umělcem. Spolupracuje
s Československou televizí na medailonu herce ND Z. Štěpánka.
1968 Připravuje k vydání publikaci
Byl jsem při tom.
Spolupracuje s Československou televizí Ostrava a současně vystupuje
v seriálu Rok zasloužilého umělce Karla Hájka vysílaném od
21.10. Vzhledem k dalšímu vývoji politické situace se ediční plány
ani pokračování seriálu neuskuteční. Fotografuje srpnové události.
1970 Svaz českých fotografů ho jmenuje čestným členem s členskou
legitimací č.1 a právem nosit zlatý odznak, který mu byl udělen k
sedmdesátinám. Mezi gratulacemi je i dopis od prezidenta Ludvíka
Svobody. Spolupracuje s Československou televizí Ostrava na Ostravských vteřinách
a spolu se Slávou Štochlem na seriálu
Lovy beze zbraní.
Pro
propagační oddělení podniku Technoexport připravuje barevný kalendář
o 16 listech.
1973 V březnu prodává svůj neutříděný fotoarchív, který obsahuje
kromě zhruba 65000 negativů a pozitivů také dokumentaci,
korespondenci, rukopisy, knihy a časopisy související s jeho
celoživotní činností.
S ředitelem NM v Praze dr. Vl. Zázvorkou, Csc., a vedoucím archivu
NM dr. A. Chalupou, Csc., uzavírá smlouvu o využití a postupné
inventarizaci a uspořádání archívu.
1978
31.3. umírá v Praze
Jak
Karel Hájek řekl na své závěrečné přednášce přátelům fotografie:
"Končím přípitkem se slovy pána Dačického z Heslova: 'Na zdraví
všech lidí dobré vůle, kteří to dobře myslí se zemí českou.' Na
zdraví!"
Blanka Chocholová, říjen 1998
Při
použití textu uvést zdroj:
HÁJEK, Karel; CHOCHOLOVÁ, Blanka. Karel Hájek.
Praha : Asociace fotografů, 1999. ISBN 80-902629-4-5
Obsah archivu, jak jej
Hájek rozdělil:
a) období předmnichovské republiky (1925-1939), stávky,
nezaměstnanost, hladovky, hlavní politické dění, fotografie
osobností atd.
b) období německé okupace, nacistická vojska, budova pražského
gestapa
c) protektorát
d) Pražské květnové povstání 1945
e) Norimberský proces
e) období po osvobození (1945 - 1975)
f) Únor 1948
g) sovětská okupace 1968, Jan Palach
Tematické oblasti:
Oficiální portréty všech československých prezidentů 1920 - 1970,
včetně státních pohřbů: (T. G. Masaryk, J. Masaryk, E. Beneš, K.
Gottwald, A. Zápotocký), politika, protektorát, budova pražského
gestapa, Pražská květnová revoluce 1945, příchod Rudé armády,
Norimberský proces, Únor 1948, Politické sjezdy
Kultura (divadlo, film, herci, portréty): J.Werich, J. Voskovec, V.Vydra,
Steimarová, Smejkalová, Z. Štěpánek, Kohout, J.Kohout, J.Šejbalová,
Glázrová, Strobachová, Burian, Beneš, T.Pištěk, V. Nezval, H. Vítová,
F. Smolík, Ferenc Futurista, E.Fiala, A.Mandlová, R.Hrušínský, F.
Filipovský, Štěpničková, Matoušková, Z. Baldová, L.Baarová, M.Pačová,
Matulová, O. Scheinpflugová, Z. Kabátová, V. Fabiánová, Pivec, S.
Rašilov, Nedbal a další.
Hudba: V.Talich, E.Destinová, J.Suk, J. Krombholc, J.Ježek
Osobnosti - výtvarníci - J.Trnka (výstavy, veletrhy, umělecká
řemesla, folklór, /Strážnický festival, Hradišťan), módní přehlídky
zdravotnictví - lékaři, operace
věda - portréty osobností ČSAV
Práce a průmysl - pracovní témata, zaměstnání, ruce, továrny,
stavby, hutě, doly
Sport - Sokol, Všesokolský slet 1948, Spartakiáda, letectví
Zemědělství - lovy, zvěř, ZOO, rybolov, chovatelství, včelařství
Karel Hájek bibliografie
Účast v knižních publikacích : 1938 – Masaryk ve fotografii,Orbis Praha 1942 – Jihočech Emil Hácha , Jihočeské vydav.družstvo,Č.Budějovice 1946 - Beneš ve fotografii , Orbis Praha 1966 Voláme všichni / z bojů o rozhlas / Krásy
myslivosti,Leningradská symfonie, Jak fotografovat město,/Artia /
Norimberk-Zločin a soud, 1946
Periodický tisk: Např. 1946 - Svět v obrazech č.2 -(Německo),7-( Norimberský
proces),11,12,15, 1947 – Svět v obrazech č. , Klub 47 č.3 1948 - Svět v obrazech č. 37 /věnované E.Benešovi /, Klub 48 č.7 Čtenář 8/1968,
Fotografické ročenky a soubory: Československá fotografie 1931-1949,Fotografický obzor Praha,ročník
XL.-XLV.1932-37 Fotorok 1958,Orbis Praha 1959 Fotografie 1928-58,SNKLHU,Praha 1959 (20 originálních fotografií
zhotovil Orbis) Licht und sshatten,Artia ,Praha 1960 Profily: Karel Hájek ,Orbis Praha 1962 ( soubor 12 fotografií ) Akt v české fotografii, Orbis Praha 1967 ( soubor 15 fotografií )
Bibliografie: Norimberk – zločin a soud,1946,Svět v obrazech, vydavatelství
Ministerstva informací, Dějiny Prahy, Nakladatelství politické literatury,1964 , Terezín,
Naše vojsko,1952,1964? Literatura: V.Rýpar K.H.,Umělecká fotografie sv.19,SNKLU,Praha1963 V.Rýpar : Profily – K.H. úvodní text k souboru 12 pohlednic,Orbis
Praha,1962 J.Jiránková: Reportér,který musel u všeho být,Lidová
demokracie,30.9.1967 M.Jetel: Hovoříme s K.H.,Politika č.9,1968 D.Mrázková,V.Remeš-Cesty čs.fotografie,Mladá fronta,Praha 1989 K.Dvořák: Několik poznámek k osobnosti K.H.,Čs.fotografie č.6,
12,/1971 Čs.fotografie č.1/1961,č.5/ 1966, č.1/1970,č.12/1971, Novinář č.3/1970, č.1,2,4,/1989 Encyklopedie č.a.sl. fotografů ASCO str.96-97 Hořká léta 1939-1947,Evropa očima českých fotografů, katalog ITF
,Opava 1995 Karel Hájek – archiv 1925 – 1978; CHOCHOLOVÁ, Blanka. Praha :
Asociace fotografů, 1999. ISBN 80-902629-4-5 ITF Opava, 1998
Tituly Zasloužilý umělec,Vyznamenání Za vynikající práci 1956, Za
výstavbu,Čestný člen Svazu čsl.fotoreportérů / legitimace pod č.1 s
právem nosit zlatý odznak, Cena Národního výboru hl.města Prahy za
rok 1964,-1965,čestný člen Mysliveckého svazu čsl /I.stupeň
vyznamenání/, člen EFIAP – mezinárodního svazu fotografů ,řádný člen
mysliveckého řádu sv.Huberta,četný člen řádu Boženy Němcové,Čestný
člen Svazu Jugoslávských fotografů,Čestný člen Svazu reportérů v
SSSR a Maďarsku,v Anglii jmenován mezi 7 nejlepšími fotografy světa,
ocenění na fotosalónu v Chicagu za fotografii Černá madona –
obdržení zlaté medaile /Farringtonova medaile/ 1958 Čestný člen sovětského časopisu Fotografia,za přednášku v I.
fotografické škole ve Vídni obdržel stříbrnou medaili,další a mnohá
vyznamenání od vysoce postavených osob a státníků. Zahraniční ocenění –vítězné ceny a udělení medailí –
Rakousko,Francie,Belgie,NSR,Řecko,Brazílie,celý socialistický blok
Samostatné výstavy:
1936 - leden – Souborná výstava,Ústřední knihovna hlavního města
Prahy,katalog a instalace- Jiří Trnka, text v katalogu V.Vančura,Dr.B.Markalous,K.Hájek
1960 - Karel Hájek 1900-1960,katalog: text - V.Rýpar,Staroměstská
radnice,Galerie hl.m. Prahy, úvodní slovo národní umělec Zdeněk
Štěpánek, /Ústřední dům osvěty, hl.m.Prahy 1961 - repríza Brno,Ostrava, Karlovy Vary,Martin,Varna,Berlín a
další naše i zahr.města. 1967 - S kamerou za zvěří našich lesů a polí,Výstavní síň B.Němcové 1964 - 100 fotografií K.Hájka , Městské muzeum v Benátkách nad
Jizerou 1965 - 1968 - Lovecká fotografie K.H., Rakousko-čs.společnost, Vídeň,
Beograd 1971 – Karel Hájek,souborná výstava,Fotosalónek,výstavní síň
Vlastivědného muzea Šumperk,text Karel Hájek 1995 Praha,Opava,Ostrava,Edinburg,Londýn, Hořká léta 1939-1947 1996 Retrospect, Biennale of International Photography, Skopelos 1998 Karel Hájek – archiv 1925 – 1978, Ostrava
Besedy,televizní materiály:
1965 – K.Hájek a Jar. Spousta – současný ved.redaktor Čs.
Fotografie- Beseda o fotografii s K.H. - kult. dům SEPAP Jílové u
Děčína
1968 - Čs. Televize Ostrava – seriál : „Rok zasloužilého umělce K.Hájka 1970 - Čs. Televize Ostrava – vysílání-Ostravské vteřiny – Besedy
„Lovy beze zbraní“ Reportér- 1971 - Beseda,promítání diapozitivů,součást výstavy,Vlastivědný
ústav Šumperk
Při použití textu uvést zdroj:
HÁJEK, Karel; CHOCHOLOVÁ, Blanka. Karel Hájek. Praha : Asociace
fotografů, 1999. ISBN 80-902629-4-5
Publikování obsahu,
fotografií nebo jejich
částí podléhá autorskému
zákonu a je zapovězeno
bez předchozího souhlasu
autora.
https://www.vaclavchochola.cz,
Autor © Archiv B&M Chochola
| |